Wszystko dla biznesu

Przychód a dochód – czym są i jakie są różnice

Polscy przedsiębiorcy nierzadko mylą pojęcie dochodu i przychodu. Dla wielu z nas oba stwierdzenia są bardzo często uznawane za terminy objęte jedną definicją. Nic bardziej mylnego. Przychód a dochód chodź są ze sobą związane oznaczają zupełnie inne wartości. Rozumienie tych pojęć znacznie ułatwia prowadzenie własnej działalności gospodarczej i pomaga na bieżąco analizować stan finansów w naszym biznesie.

Jak brzmi właściwa definicja przychodu?

Przychód to określenie używane w odniesieniu do kwoty, która wpływa na konto przedsiębiorcy.  Może to być kwota przychodu w odniesieniu do wpływu dotyczącego korzyści materialnych w ramach działalności gospodarczej lub działalności wykonywanej osobiście, albo pracy wykonywanej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, czy innego rodzaju pracy. Przychodem są również wszelkie wpływy związane z wynajmem lub sprzedażą nieruchomości. Przychodem jest także renta lub emerytura oraz inne świadczenie socjalne podlegające opodatkowaniu.

Mówiąc prościej – przychodem nazywamy wszystkie wpływy pieniężne, które możemy zarobić w taki czy inny sposób. Dla osoby pracującej na etacie będzie to kwota pensji przed odjęciem podatków i składek na ZUS. Dla przedsiębiorcy przychodem jest suma kwot, które wpłyną na jego konto w danym okresie rozliczeniowym.

Wszyscy przedsiębiorcy, którzy mają wątpliwości co do tego czy jakiś wpływ pieniędzy na ich konto jest przychodem czy nie, mają możliwość sprawdzenia tego w   katalogu przysporzeń, które uznawane są za przychód w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Katalog został wpisany w art. 14 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochód – co to właściwie znaczy?

Różnica między przychodem a dochodem jest taka, że dochód jest kwotą przychodów pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu. Jest to wartość pomniejszona o koszty z tytułu uiszczonych zobowiązań podatkowych.

W jaki sposób uzyskujemy dochód?

Aby mówić o dochodzie musi zostać spełniony ważny warunek, a mianowicie kwota naszego przychodu musi być wyższa od kosztów uzyskania przychodu wspomnianych powyżej.

Ponadto dochód dzieli się na dwie kategorie:

  • dochód brutto – inaczej mówiąc jest to nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania przed opodatkowaniem
  • dochód netto – oznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami ich uzyskania po uwzględnieniu podatku dochodowego.

Koszty uzyskania przychodu w przypadku działalności gospodarczej – co to znaczy w praktyce?

Jak już wspominaliśmy, przychód to pełna kwota uzyskana ze sprzedaży dóbr, towarów i usług netto (bez VAT) w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc lub rok). Po odjęciu od przychodu kosztów jego uzyskania uzyskujemy kwotę oznaczającą dochód.

Do kosztów uzyskania przychodu wliczamy następujące kategorie wydatków:

  • wydatki poniesione w celu osiągniecia przychodu (zakup materiałów)
  • wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (wynajem lokalu, rachunki za prąd, pensje pracowników)

W przypadku KPiR są jeszcze tak zwane inne koszty uzyskania przychodu. Natomiast w przypadku pełnej księgowości jest to bardziej skomplikowane (podział na koszty stałe oraz koszty zmienne).

Przychód a dochód – zrozumienie różnicy to podstawa

Jak widać definicje dochodu oraz przychodu są definicjami oznaczającymi zupełnie inne terminy choć ściśle ze sobą powiązane. Warto pamiętać o tym, aby właściwie rozumieć i analizować stan finansów w naszej firmie lub jako osoba pozostająca w stosunku służbowym rozumieć kwoty jakie znajdą się w naszym zeznaniu podatkowym.

1 komentarz
  1. Malwina Jeziorska mówi

    5

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More