Wszystko dla biznesu

Smart – cele w firmie

W działalności gospodarczej bardzo duże znaczenie ma cel. Element ten wpływa na motywacje zespołu do działania. Każdy chce wiedzieć, po co pracuje i dlaczego wykonuje takie, a nie inne zadanie. Człowiek to taka istota, która pragnie zdawać sobie sprawę z tego, że to, co robi, ma sens. Dlatego warto dowiedzieć się jak wyznaczać cele w firmie. Dużym ułatwieniem w tym zakresie jest metoda SMART.

W jaki sposób wyznaczać cele?

Wyznaczanie celów w działalności bez wątpienia nie jest łatwe do realizacji. Istotne jest to, że nie są one dane raz na zawsze. W sytuacji, w której poczuje się, że nie daje on satysfakcji, koniecznie trzeba zastanowić się, czy z niego nie zrezygnować i zastanowić się nad następnym. Nieprawidłowo zaprojektowany proces sprawi, że nie będą one stanowiły właściwej motywacji. Stanie się wręcz przeciwnie. Jak zatem postąpić?

SMART — wypisanie wszystkich celów

Na początku warto wypisać wszystkie cele. W tym momencie nie muszą one być dobrze przemyślane. Należy pamiętać, by umieścić wszystko to, co przychodzi do głowy, wypisując kilka myśli. Jest to ważne nie dlatego, że można zrezygnować z jednej i zastąpić ją kolejną.

Dzięki temu jesteśmy w stanie uświadomić sobie, co jest ważne na teraz, a co mniej ważne na później. Taką kartkę warto odłożyć na kilka dni. Następnie należy do niej wrócić i zweryfikować, czy wszystko, co zostało wskazane, rzeczywiście jest istotne. Dzięki temu można wykreślić to, co straciło na znaczeniu. Przeprowadzając takie działanie, bardzo szybko znajdzie się cele, za którymi pragnie się aktualnie podążać.

Na czym polega metoda SMART?

Określone cele można z łatwością przeanalizować z pomocą metody SMART. Dzięki temu uda się sprawdzić, czy cel jest dobry, a co najważniejsze osiągalny. Koncepcja powinna być sprecyzowana, mierzalna, atrakcyjna, realna, określona w czasie, ekscytująca, a także zapisana.

Pierwszy czynnik mówi o tym, że cel powinien być konkretny. Nie może tutaj być zbyt wiele możliwości do interpretacji, a także niejasności. W przypadku mierzalności trzeba zdawać sobie sprawę z tego, w którym momencie drogi się jest i jak dużo pracy jeszcze zostało. W związku z tym cel musi być określony konkretnymi liczbami. To sprawia, że bez trudności można sprawdzać postępy. Zasadnicze znaczenie ma również atrakcyjność. Powinien stanowić wyzwanie dla osoby podejmującej. Zwraca się także uwagę na osiągalność, a więc wyznaczanie celu, dla którego nie trzeba się za bardzo poświęcać. Gdy coś jest poza zasięgiem i próbuje się to osiągnąć, bardzo szybko można stracić motywację.

SMART – pozostałe założenia

Zgodnie z metodą SMART cel musi być również realny. W tym przypadku trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jakie są możliwości i co można rzeczywiście osiągnąć. Ponadto koncepcja musi być określona w czasie. Bardzo dobrym czynnikiem motywacyjnym działającym na wiele osób jest deadline. W przypadku, gdy termin zakończenia projektu nie jest znany bardzo łatwo popaść w lenistwo i odkładać realizację czynności w czasie. Dlatego koncept powinien mieć konkretny termin, co zwiększy motywację do działania.

Gdy cel jest ekscytujący, doprowadza to do tego, że ma się więcej siły i energii do działania. Wówczas praktycznie nie można doczekać się chwili, kiedy zostanie on osiągnięty. Co więcej, zapisanie pomysłów dodaje im realności. W konsekwencji stają się one namacalne. Można sobie o nich przypominać w dowolnej chwili.

Każdy, kto prowadzi firmę, powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak wyznaczać cele. Dzięki temu doprowadzi się do zwiększenia zaangażowania i motywacji nie tylko w przedsiębiorcach, ale także u wszystkich pracowników.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More