Wszystko dla biznesu

Zatrudnienie pracownika – jakie obowiązki pracodawcy?

Zatrudnienie pracownika lub pracowników to jedna z najważniejszych decyzji, jaką musi podjąć przedsiębiorca. Wiąże się to między innymi z rozstrzygnięciem kwestii na jaką umowę przedsiębiorca chce zatrudnić pracownika, a także jaką pensję zaproponuje potencjalnym pracownikom.

Dodatkowo, warto wiedzieć, że przy niektórych formach opodatkowania występują limity lub określone reguły związane z przyjęciem do pracy dodatkowych osób.

Czego nie wolno przedsiębiorcy?

W przypadku, gdy przedsiębiorca rozlicza się na zasadzie karty podatkowej nie może zatrudniać osób na umowę o dzieło oraz na umowę zlecenie. Może jedynie podpisać z pracownikiem umowę o pracę. Jednocześnie przy tej formie rozliczania jest limit zatrudnienia do 5 osób, a w określonych rodzajach działalności limit zatrudnienia wynosi 3 osoby.

Obowiązki związane ciążące na pracodawcy w związku z zatrudnianiem pracownika

Przepisy, które obowiązują pracodawcę są zapisane w Kodeksie Pracy, Kodeksie Cywilnym, Ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych oraz Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kodeks pracy odnosi się do kwestii związanych z:

  • czasem pracy
  • wynagrodzeniem
  • urlopami
  • ochroną zdrowia
  • bezpieczeństwem w pracy

Zatrudnienie pracownika a szkolenie BHP

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie ma obowiązku prowadzenia szkoleń i wprowadzania zasad dotyczących BHP. Obowiązku takiego nie ma także przedsiębiorca zatrudniający osoby na podstawie umów cywilnoprawnych. Czasem taka potrzeba szkolenia BHP może wynikać ze specyfiki warunków pracy w danej firmie. W pozostałych przypadkach firma ma obowiązek organizować szkolenia BHP dla nowych oraz już zatrudnionych pracowników.

Skierowanie na badania lekarskie od pracodawcy

W przypadku nawiązania stosunku pracy, każdy nowy pracownik przed dopuszczeniem do pracy musi wykonać badania lekarskie. Od ich wyniku będzie zależało, czy zostanie on dopuszczony do pracy na danym stanowisku. Koszt takich badan pokrywa pracodawca. Jeżeli pracownik musi dojechać na takie badania do innej miejscowości, to pracodawca jest zobowiązany do pokrycia również kosztów dojazdu na badania kontrolne. Ponadto, pracownik powinien (jeżeli jest to możliwe) wykonać badania w godzinach pracy, a także otrzymać za taki dzień pełne należne mu wynagrodzenie.

Pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do ZUS

Zatrudnienie nowego pracownika wiąże się ze zgłoszeniem przez pracodawcę nowego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pracodawca ma obowiązek zgłosić zatrudnioną osobę do ZUS w terminie do siedmiu dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń, czyli z dniem podpisania umowy o pracę.

Zgłoszenie pracownika do ZUS zawiera informacje na temat:

  • ubezpieczenia społecznego (w tym: emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego)
  • ubezpieczenia zdrowotnego
  • składek na Fundusz Pracy
  • składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Zgłoszenia nowego pracownika pracodawca zgłasza na formularzu ZUS ZUA.

Zatrudnienie pracownika a podatek dochodowy

Do obowiązków pracodawcy należy comiesięczne naliczanie i odprowadzanie podatku od dochodów pracowników. Dotyczy to pracowników przyjętych w oparciu o umowę o pracę, jak i tych zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More